A történelmi Buddha tizenöt csodájának ünnepe Losar-kor (Új Év) kezdődik.Tizenöt egymást követő napon a hívek ünnepelik a különböző csodákat. Ebbe az ünnepi körbe tartozik az év első tízmilliószoros napja, az első telihold is. Kevesen ismerik, így elmeséljük ennek a 15 napnak a csodás történetét.


Buddha Shakyamuni csodálatos tettei Shravasti-ban


Egyszer Buddha több száz szerzetesével a Rajagriha-n kívüli Bambuszligetben maradt. Az ország uralkodója, Bimbisara király, Buddha egyik legnagyobb pártfogója volt. Hat eretnek tanár is abban az időben ott tartózkodott és megtévesztő tanításaik sok kegyetlenséget okoztak. Bimbisara király testvére követte a hamis tanárokat, és nem látta meg Buddha tiszta nagyszerűségét. Bimbisara király kérte testvérét, hogy adja fel a téves tanok követését, de a testvére azt válaszolta: "Nekem van saját tanítóm. Miért hallgassam meg a Buddhát?

A hat tanár és a király látni akarta Buddha erejét, mondták, győzze meg őket.


Buddha így tizenöt napon át csodákat tett:


Az első csoda

A tavasz első napján Buddha elővett egy fogpiszkálót és a földbe helyezte. Egyszerre csodálatos fa nőtt belőle, kiterjedő ágaiban gyönyörű levelek, virágok, gyümölcsök gyarapodtak és ékszerek ragyogtak. Az ékszerekből származó többszínű fény olyan ragyogó volt, mint a nap és a hold fénye együttesen. Amikor a fa ágait fújta a szél, hallatszott a tanítás hangja.


A második csoda

Buddha jobbra és balra fordította a fejét, és az oroszlántrónja két oldalán egy-egy  gyöngyhíd emelkedett fel két hatalmas hegyre. Mindkét hegyen varázslatos nyolcízű forrás áramlott, Az egyik hegyet buja fű fedte el, hogy táplálja az állatokat, a másik pedig különleges ételeket termett az embereknek.


A harmadik csoda

A harmadik napon evés után Buddha vízzel öblítette le a száját. A víz, ahogy földet ért, egy hatalmas tó keletkezett. A víznek nyolc íze volt, a tó fenekét pedig hétféle ékszer borította. Ragyogó lótuszvirágok nyíltak rajta és illatuk megtöltötte a levegőt.


A negyedik csoda

A negyedik napon Buddha létrehozott egy nagy medencét, amiből nyolc patak kifelé áramlott körkörös ösvényeken, és amelyekhez visszatértek. A patakok hangjában az emberek meghallották az öt hatalom tanításait, az öt erősséget, a bódhi-tudat hét aspektusát, a nemes nyolcágú ösvényt, a felszabadulás útjának három elvet, a mindentudás hat fajtáját és a négy mérhetetlent.


Ötödik csoda

Az ötödik napon a Tathagata*-ból  arany fény világított, amely megtöltötte az egész világot. Ez a fény elérte az összes élőlényt, és megtisztította a három mérgező szennyeződéstől: vágytól, a haragtól és tudatlanságtól. Minden lény békés lett a testben és a lélekben.

(*Tatagatha, vagyis Magasztos, Buddhát sokszor említik ezen a néven is)


Hatodik csoda

A hatodik napon Buddha lehetővé tette mindazoknak, akik ott voltak, hogy egymás elméjében találkozzanak, és mindenki látta a többiek jó és rossz gondolatait. Mindenki megtapasztalta a nagy egységet.  


A hetedik csoda

A hetedik napon Buddha megáldotta az összes szákját, hogy nagy chakravartinokké váljanak (mindenható királyok, akik támogatják a Dharma-t) és, mindegyik hét mágikus ékszerrel rendelkezik. Mindegyik saját kis országát kormányozta, és sok tiszteletteljes szolgával rendelkezett.


A nyolcadik csoda

A nyolcadik napon Indra hívta Buddhát, és nagy oroszlán trónt készített. Amikor a Tathagata leült, maga Indra kínálta felajánlásait Buddha bal oldalán, míg Brahma jobbra foglalt helyet. Előhajtottak, miközben az emberek csendben ültek. Buddha jobb kezével az oroszlános trón előtt megérintette a földet és egekig hangzó elefánt trombitálás hallatszott. Erre öt heves démon jött elő, és a hat hamis tanító trónját megsemmisítették. A démonok után maga Vajrapani jött, lángokkal övezve.

A hat tanár megrémült, és elmenekült, az ő tanítványaik is Buddhában vettek menedéket.Megszabadultak a vágy, a gyűlölet és a tudatlanság vonzerejétől, mindegyik elérte az arhat állapotot. . Aztán a Tathagata a testének pórusairól sugárzott nyolcvannégyezer fénysugár, hogy a fény az egész égboltot kitöltötte.. Minden sugárban gyönyörű lótusz volt, és az egyes lótuszok tetején egy Buddha is megjelent a kísérőivel együtt.



A kilencedik csoda

A kilencedik napon Buddha kiterjesztette testét, amíg el nem éri Brahma legmagasabb mennyországát. Ebből a testből fénysugarak minden irányba ragyogtak, és ettől a nagy magasságtól adta a tanítást


Tizedik csoda

A tizedik napon Buddha. Ismét kiterjesztette a testét, amíg el nem érte a samsara mélységét. Fényt sugárzott tőle, bemutatva a tanításokat.


Tizenegyedik csoda

A tizenegyedik napon Buddha meditációban az oroszlános trónon ült és láthatatlanná vált. Bár a gyülekezet nem látta a formáját, teste aranyfényt sugárzott, miközben tanított.


A tizenkettedik csoda

A tizenkettedik napon Buddha a szeretet meditációjába lépett, arany fény sugárzott ki a testéből, és kiterjedt az egész világon. A fénysugarak megszabadították a három mérget mindenki elméjétől, és megnőtt a könyörület és az együttérzés. Az emberek úgy szerették egymást mint a szülő a gyermekeiket, mint a testvérek a kishúgukat.

Tizenharmadik csoda

A tizenharmadik napon Buddha az oroszlános trónon ült, és két fénysugár magasan emelkedve sugárzott a köldökéből.. Minden egyes fénysugáron lótusz volt, és minden lótuszon újabb Buddha ült. Minden Buddha köldöktől további két fénysugár kiterjesztett, és mindegyiken lótusz volt egy Buddhával, és így tovább, betöltve a világot.


Tizennegyedik nap

A tizennegyedik napon Udrayana király virágokat vetett Buddha elé, miközben Buddha tanította a Dharma-t az egész világon hallhatóan, és ezzel, mint egy orvos, meggyógyította az összes beteget a Földön.


A tizenötödik nap

A tavaszi ünnepség tizenötödik és utolsó napján Buddha megkérte Bimbisara királyt, hogy hozzon edényeket, tálakat, az összeset amennyi csak van a királyságban, és az edényeket csodás intéssel teletöltötte  száz különböző ízű étellel. Akkor mindenki jóllakott, testük és elméjük teljesen elégedett lett. Ekkor. Buddha megkérdezte az egybegyűlteket: "Miért van ilyen mérhetetlen nyomorúság a világon?"


Ekkor az összegyűltek - még a démonok is - felismerték hogy minden  szenvedés oka saját előző tetteikben keresendő.