Csenrézi (Avalokiteshvara):

Az együttérzést a nem megkülönböztető, elfogulatlan szeretetet és könyörületességet szimbolizáló istenség. Sakjamuni Buddha tanítványa volt, mestere előtt nyilatkoztatta ki a Szív Szútraként fennmaradt bölcsességét az ürességről. 7 féle ábrázolási módja ismeretes, legelterjedtebbek ezek közül az egy fejű és négy kezű ábrázolás, de elterjedt az ezer karú is.

Csenrézi a négykarú, fehér Buddhaforma

Az egyfejű ábrázolásban hófehér színű, lótuszülésben ül, és négy karja van. A jobb felső kezében egy kristálymalát tart, mellyel megszabadítja a lényeket a feltételekhez kötött világból. A két alsó kezében, a szívénél a megvilágosodás ékkövét tartja. A bal külső kezében egy lótuszvirágot fog, ami motivációja teljes tisztaságát jelzi. Szemei minden lényt látnak. Rajta meditálva, a felszínre hozhatjuk a mindenkiben ott rejlő tökéletes együttérzést.

Ezerkarú Csenrézi

Az ábrázolás eredete, hogy megfogadta, mindaddig nem pihen meg, amíg minden érző lény meg nem szabadul a létforgatagból. Miközben azon igyekezett, hogy minél több ember panaszát meghallgassa és megértse, a feje tizenegy részre hasadt szét. Ezt látva Amitábha Buddha tizenegy fejjel ajándékozta meg, hogy könnyebben megérthesse a szenved?k panaszait.


Miután felfogta a panaszosok szükségleteit, Csenrézi mindenkit megpróbált elérni, aki segítségre szorult, azonban ezúttal a karjai törtek darabokra. Amitábha ismét a segítségére sietett, és ezer kart adott neki, hogy segíthessen a szenvedők sokaságán.


Az ezerkarú ábrázolásokon mindegyik tenyerében szem látható, ami arra utal, hogy egyszerre látja a világmindenség végtelen sok világában szenvedőket, és kezeivel megmenti őket. Tizenegy feje közül az első kilenc békés és három irányba néz, a tizedik haragvó míg a 11. magának Amitabha Buddhának a határtalan fénynek a feje.

Mantrája a tibeti buddhizmus legismertebbje: OM MANI PEME HUM.

Csenrézi Buddha szobrok