Állati szimbólumok a tibeti buddhizmusban
Az imazászlók szimbólumai között négy-öt különleges állat szerepel. ismerkedjünk meg azzal, hogy milyen tulajdonságokat, minőségeket testesítenek meg a hagyomány szerint.
A tibeti imazászlókon, buddhista képeken, ábrázolásokon gyakran lehet találkozni állatokkal. Ha ezt a rövid összefoglalót elolvasod, egész más szemmel fogsz nézni az imazászlókra.
Ezek az állatok mindig valamilyen erő, hatalom, vagy tulajdonság megtestesítői, semmi közük nincs azokhoz, amit mi itt Európában ezeknek az állatoknak a mitológiai, vagy mesebeli jelentéséről gondolunk. Egészen mást jelentenek, másképp kell értelmezni őket, ha valahol meglátjuk. Most a leggyakoribb négyről lesz szó.
A Shambhala tanítások négy mitikus állatot mutatnak be
A tigrist, az oroszlánt, a garudát és a sárkányt. Ezek a lények az együttérzést, a tudást és a hatalmat, a bizalom elveit képviselik, melyet a bölcsesség útját járónak kell kifejlesztenie magában, hogy gyakorlását a mindennapi élet során fejleszteni tudja.
Az ötödik állat, a ló mindezen erők és tulajdonságok célba érését jelképezi, így ez a központi alak általában. Ez az öt szimbolikus állat található megy nagyon gyakran a tibeti imazászlókon.
A tibeti buddhizmus 4 fő állata
A Négy Méltóság olyan mitikus állatok neve, amelyek a Bódhiszattva hozzáállás különböző aspektusait képviselik, például az erőt, a védelmet és a vidámságot.
A négy méltóság ősi mitikus eredetű, tibeti hagyomány, amely a test belső energiaáramlását, a “lung”-ot (magyarul levegővételnek fordítják sokszor tévesen)t vagy szélirány és a buddhista vonatkozásait szimbolizálja.
Szélparipa jelentése, másnéven LungTa, az imazászlókon látható szárnyas ló
A tibeti szó "Lungta" szó szerint azt jelenti, hogy "Szél ló". A szélparipa ereje akkor kap szárnyra, amikor a szél fújja a szent imazászlót. A zászlók imáit, mantráit áldásként hordja a szél. Amikor az imazászlókra nézünk zászlók megtekintésével jókívánságokat kell tenni minden érző lény, minden ember jólétéért. A ló történelmileg a gyorsaság, az erő, a teherbírás és a kitartás uralkodói szimbóluma. A Himalája hegyein viszonylag kevés ló élt, ez az uralkodók és harcosok kiváltsága volt.
(A szárnyas lónak semmi köze nincs az európai, görög mitológia szárnyas lovához a Pegazushoz.)
A lungta szó (ཀླུང་ རྟ་, klung rta ) két szótagból áll: az első, a tüdő a „tér” elemet jelenti a „föld, víz, tűz, levegő és űr” elemek ötszörös besorolásában, a mindenhatóság. A ta (ló) második szótagja a „kiváló lóra” utal (རྟ་ མཆོག་, rta mchog), és mivel az ókorban Tibetben a ló volt a legnagyobb sebességű utazás szimbóluma.
Spirituálisan minden dolog átalakulására utal, ami az öt elemtől függ: a negatívból a pozitívba, a rosszból a jóba, a bajból a jó szerencséig, a szegénységtől a jólétig, és ez azt jelenti, hogy ennek a legnagyobb sebességgel be kell következnie.
Sok imazászlón látható a központi alakként, melyet körülvesz a “Négy Méltóság” a Sárkány, a Garuda, a Hóoroszlán és a Tigris. akár teljes képi ábrázolásban, akárcsak írásjegyek formájában a négy sarokban.
Sárkány jelentése a tibeti buddhizmusban
A Sárkány az együttérzés hangjával mennydörög az égbolton, amely felébreszt bennünket a téveszmékből, és növeli mindazt, amit hallás útján megismerhetünk. A sárkányok rendelkeznek a teljes kommunikáció erejével és a nyugati égtájat uralják. Ezt egy gyönyörű szimbolikus képpel írják le: “ Ahogy nem látunk hangot, úgy nem látunk sárkányokat sem. A hang ereje mégis átjár mindent.”
A sárkányzászló megjelenítése állítólag megvédi az embert a rágalmazásról és javítja hírnevét.
A sárkány univerzális védelmező erővel bír, így sokszor találunk sárkány ábrázolások a bejáratok, szent helyek közelében.
(Tibetben nem ismernek többfejű sárkányokat, az csak az európai mitológia, mesevilág gonosz teremtménye, keletien mindig a jót, hatalmasat és bölcsességen túli erőt képviselik.)
Fő minősége az erő, a tenger feletti uralom
Eleme: víz
Égtáj: nyugat
Tigris jelentése a tibeti buddhizmusban
A Tigris Délen lakik, feltétel nélküli bizalmat, fegyelmezett tudatosságot, kedvességet és szerénységet szimbolizálva. Ellazult, mégis energiával tölt fel; a megvilágosodás állapotára utaló, szelíd létállapotban pihen.
Fő minősége a bizalom, az erdő feletti uralom
Eleme: levegő
Égtáj: dél
Hóoroszlán jelentése a tibeti buddhizmusban
A Hóoroszlán a földi elemet szimbolizálja. Keleten lakik, és feltétel nélküli vidámságot képvisel, kétségtől mentes, tiszta és pontos elmét. Szépsége és méltósága a test és az elme összehangolásából fakad. A Hóoroszlán fiatalos, vibráló jóságenergiával és természetes örömmel rendelkezik. Néha egy Buddha trónját nyolc hóoroszlán tartja, ebben az esetben ők képviselik Shakyamuni, a történelmi Buddha 8 fő Bódhiszattva-tanítványát. Ritka, csodálatos állat a Himalája csúcsragadozója.
Fő minősége a félelemnélküliség, a dominancia a hegyek felett
Eleme: föld
Égtáj: kelet
Garuda jelentése a tibeti buddhizmusban
A Garuda különleges, mitológia madár, India szent madar, merész, rettenthetetlen, nagy erővel korlátok nélkül szárnyal a világ felett. Szimbolizálja a reménytől és félelmektől való mentességet, a hatalmas szellemi potenciált kétségek-nélküiséget. Hatékony ellenfele a Nágák (szellemek) negatív hatásainak, amelyek betegségeket és mindenféle károkat okozhatnak.
Fő tulajdonsága a bölcsesség, az ég fölötti uralom
Eleme: tűz
Égtáj: észak
Most, hogy ezt elolvastad, látod, mennyire összetett szimbólum rendszerrel bír akárcsak egy kis imazászló is.
A ló az erő, ami elviszi a dharma hangját és a négy állat a 4 tulajdonság, a négy erő, a négy elem, minőség és a négy égtáj. Ha rápillantasz egy képre az imazászlón, akkor ezt mind be tudod fogni egytelen pillantással, sőt, ahogy a zászló lobog a szélben a sok jó így válik határtalanná.
Ha teheted, érdemes ezt az ősi és erős szimbolikát használnod, szélparipás imazászlóz kifeszítened fontos, jól látható helyre. A tibetiek is ezt teszik.
A leírás korántsem teljes, egy rövid kis pillantás, de ennyi telt most tőlünk. Köszönöm, hogy elolvastad, találj békét és szűnni nem akaró boldogságot saját magad minden lény javára.