Buddha szobraink között találhatók speciális kis utazó oltárok, kis kinyitható, összezárható szentélyek. Történetük régre nyúlik vissza. Zarándokok használták, illetve utazó kereskedők, pásztorok, akik nem jutottak el rendszeresen szent helyekre, templomokba, így magukkal hordták azt.


Ezek régi, többnyire fából faragott műtárgyaknak a réz, vagy rezin másolatai. Lényeg az, hogy egy kis Buddha szobrot sérülésmentesen, zártan és biztonságosan lehessen maguknál tartani, akát gyalog, akár állatok hátán utaztak. Legyen egy kis szakrális hely, ami belső biztonságot ad, és elrejthető illetéktelen szemek elől.


A karma tisztítása

A közhiedelemmel ellentétben a buddhista ember, nem csak Buddha imádatára és áldás kérésére, kívánságok teljesülésében reménykedve ül le meditálni. A szentély felállítása és az ima gyakorlata végső soron a negatív karma megtisztítása, lelki eredmények elérése érdemek megalapozása Buddha segítségével.


A hármas szám a három drágakő

Az érdem pozitív energia, amely lelki utazásunkat támogatja és amit a tett, a beszéd és a gondolatok szándéka határoz meg, vagyis a Három Drágakő. test, beszéd és tudat egysége a gyakorláshoz. Ezt a hármasságot jelképezi a három rész, (Triptichon) a hármasoltár, a kis szentély, amit bármikor megnyitva létrehozhatsz egy erőteret, mellyel magad is megnyílhatsz menedéket találsz és felajánlásokat tehetsz.


Az utazó kis szentély belseje olyan, mint egy templom.


A Buddha szobor a szentély központi alakja, többnyire Shakyamuni Buddha, vagy Amitabha formájában


Balra van helyezve  a Dharma szöveg vagy a Buddha beszéde. Ezt a kagylókürt ábrázolás jelenti, amivel a dharma hangja messzire hallatszik. Ez a nyolc szerencsés jel egyike is. A szentély bal oldala hagyományosan a Yidamok, a dharmavédelmezők helye is.

,

A szentély jobb oldala Buddha elméjét képviseli, ami lehet egy sztúpa ábrázolás, a dharma kereke, vagy egy imamalom. A tanítások helye.

Az utazó kis szentélyekben gyakran ábrázolnak védelmező sárkányokat is.


A kis szentély külseje

Amikor összezárjuk a kis személyes szentélyt egy nagyon tömör, zárt formát kapunk. Vannak olyanok, melyeken kívül nincs is semmi, csak egy kis zár, másokon, mint például a nálunk kaphatókon domborműves díszítés található.


A külső díszítés

A nyolc szerencsés jel szokott előfordulni, melyek megpillantása is védelmet és szerencsét hoz. Ezen felül Buddha életének főbb epizódjai kis dombormű formájában. Buddha születése Lumbiniben, ahogy anyja állva egy ágba kapaszkodva szüli meg.

Aztán az aszkéta korszaka, a megvilágosodása, tanító vagy áldó formája, illetve a fekvő, fejét támasztó Buddha, aki a parinirvánába távozik. Ezek egyike, vagy mindegyike is jól látható, ha kívülről szemléljük meg ezeket a kis szentélyeket.


A forma jelentése

Még egy érdekesség, maga ez a zárt, legömbölyített oszlopszerű forma egy nagyon ősi hindu hagyományból ered, ez a lingam kő, vagyis a világmindenség oszlopa, a teremtő erő és védelem, a férfi aktivitás.


A buddhista hagyományok az indiai kultúrában mélyen gyökereznek, így egyes formák, ősi jelentések más formában, de ugyanígy megtalálhatók.