Buddhista felajánló tálak jelentései és sorrendje
A tibeti buddhista oltárokon jellemzően 8 kincset ajánlanak fel, ez hét felajánlótál (oltárcsésze) tartalma és egy mécses fénye. De mi van a tálakban és mit jelképeznek ezek a dolgok?
A felajánlások az oltáron elöl, egyenes vonalban helyezkednek el és az egyes tálak közötti távolság egy rizsszemnyi. A tálak töltését mindig balról jobbra végzik és sosem töltik peremig. A vizet egyenletesen öntik, sima, szabályos mozgással. Úgy tartják, ha a felajánlást megfelelő módon öntik, akkor a homályosságok minden szinten eloszlatódnak. Az oltár lezárása (leszedése) fordítva történik, jobbról balra.
1. Az első csésze: tiszta víz ivásra "ARGHAM"
Buddhák itala, tiszta víz, amelyet a Buddhának kínálnak az ivásra és a száj vagy az arc tisztítására. "A víz tisztaságának 8 tulajdonsága van: kristályos tisztaság, hűvösség, édesség, könnyedség, lágyság, szennyeződéstől mentesség. Nyugtató a gyomorhoz, tiszta és szabaddá teszi a torkot. Ez a felajánlás szimbolizálja az összes erényes ok és feltétel kedvező eredményét, a tudat tisztaságát.
2. Második csésze: tiszta víz fürdésre "PADHYAM"
A test tisztasága a menedék, a bizalom Buddha és a tanítóink számára. Felajánlott víz , amiben Buddha a lábát mosta meg és ettől a víz szantálfa vagy más édes illatúvá vált. Ez a felajánlás jelképezi a negatív karma és az elhomályosulások megtisztítását.
3. Harmadik csésze: virág egy tál rizsbe szúrva "PUSHPE"
Ez a felajánlás a teljes univerzumban megjelenő gyönyörű virágok minden típusát képviseli, valamint a gyógynövényeket, édes gyümölcsöket és gabonákat. Szimbolizálja a felvilágosodás szépségét és virágzását, és jelzi a szív megnyitását a látás gyönyörűsége által.
4. Negyedik csésze: füstölők egy tál rizsbe szúrva "DHUPE"
A füstölő szépséges illatokat kínál a Buddhának, és szimbolizálja az erkölcsöt, az etikát és a fegyelmet, okokat és feltételeket amelyekből a Dharma, a tisztán felvilágosult tulajdonságok fakadnak. A hagyományokat és az értékes szellemi örökséget képviseli.
5. Ötödik egy vajmécses, a fény: "ALOKHE"
Ez a felajánlás a világ minden fénye, amely magában foglalja az összes természetes fényt, a nap, a hold és a csillagok ragyogását, valamint az ember gyújtotta fényeket mint például a lámpák és a gyertyák fényét. A fény eloszlatja az elme minden sötétségét, minden tudatlanságot. A tudatlanság itt azt jelenti, hogy tudatlan vagy nem tud a valódi természetes Buddha természetéről. A Fényt felajánlják minden olyan megvilágosodott szemnek, akik tisztán látnak.
6. Hatodik csésze: víz, illatok "GENDHE"
Ezzel felajánlunk minden gyönyörű illatot vagy parfümöt amit csak az orrunkkal érzünk. A parfüm felajánlása a Buddha elméjében történik, és szimbolizálja a kitartást és az örömteli erőfeszítést, amely a felvilágosodás lényege. Kitartás nélkül az összes többi felvilágosult tulajdonság nem tudott volna felmerülni az elmében. Az illatok felajánlása azt jelenti, hogy a Buddhákat arra kérjük, hogy maradjanak a világon. (A képen egy kék parfümös üveg van a rizsbe szúrva, de rizs helyett lehet egyszerűen tiszta víz is.)
7. Hetedik csésze: az ízek, egy tál rizs egy kis édességgel "NEVIDHYA"
Kiváló, ízletes ételeket, a világ minden jó ízét ajánljuk fel a Buddhák számára. Az íz-felajánlás jelenti a Samadhi gyakorló világos és stabil elméjét, a meditáció gyönyörűségét. Az étel étel képviseli a hálát, a lemondást és elhivatottságot, a felajánlott érdemeket minden érző lény javára. ( A képen egy díszes, buddhista áldozati sütemény, thorma van a tálba téve)
8. Nyolcadik csésze: a zene, egy tál rizsre tett fehér kagyló "SHABTA"
A világ minden szépséges hangját, zenéjét, énekét, a hallás által kapható minden gyönyört ajánljuk fel Buddha füleinek. A hang szimbolizálja a Buddha bölcsességét és a rendkívüli együttérzést, amely természetes módon keletkezik.
Ez lenne hát a hét felajánló tál (buddhista oltárcsésze) jelentése? Többféle magyarázat létezik, de abban mind megegyezik, hogy a tudatot, a testet és az érzékszervek általi élményeket, gyönyörűségeket ajánljuk fel.
Lehet mind a hét tálkába tiszta vizet vizet vagy tiszta rizst tenni, de a sorrend akkor is ugyanez. Középen a mécsest nem mindig teszik ki, vagy nem mindig gyújtják meg. Felrakás előtt minden csészét gondosan megtisztítanak kívül-belül. A vizet minden nap cserélni kell, a rizst nem. A virág (mindegy, hogy milyen, lehet egyszerű, mezei is) és a füstölő is legyen friss.