Csö (chöd) dob, damaru dob
A Csö dob különleges kézidob, amelyet a tibeti buddhizmus tantrikus rituáléiban használnak. Hangja kapcsolatot teremt a különböző létsíkok között, szimbolizálva az anyagi és spirituális világ összekapcsolódását.
Buddhisrta szertartási dob
A Chöd damaru (vagy chöda) a damaru a buddhista rituális kézidob speciális formája. A Csö dobot a (chö, chod) speciális felajánlásokkal teli szertartásához használják a tibeti buddhizmus tantrikus gyakorlataiban. Régebben a tibeti bön hagyomány a sámánszertartások során használt hasonló kétfedelű dobot.
A dob hangja, a két fele a létsíkok közötti kapcsolatot hozta létre.
A dob része kettő, zsinóron, vagy láncon szabadon lengó súly, ami a kéz megrázásával a dob két felét egy kézben és egyszerre szólaltaja meg. Hangja kapcsolatot teremt a különböző létsíkok között, szimbolizálva az anyagi és spirituális világ összekapcsolódását.
Miből van a damaru dob?
A dob egy darabból álló, kétoldalas (kétfejű) harang alakban készül fából, mérete átmérője 18-25 cm kb. ( Érdekesség: a tibeti tantrikus hagyományban készült damaru férfi és női koponyatetőkből Kapalákból is. A mienk nem az.) A damarukat gyakran díszítik a 8 szerencsejellel, vagy más szimbólumokkal.
A dob derékpántja vagy az öve hagyományosan bőrből készül, bár ma már gyakran brokátot használnak. A dob belsejébe hagyományosan egy sor mantrát festenek fel a bőr lefedése előtt. Ez nem látszik a használat során.
A dob hangmagassága változik, a levegő nedvességétől, a hőmérsékletétől. Lassan és módszeresen játszva a damaru hangja kíséri a chod rituálé kísérteties dallamait és énekeit, amelyek e belső spirituális gyakorlat középpontjában álló meditációk és megjelenítések elmélyítésére szolgálnak.
Mi a csö, és mi a szerepe a buddhizmusban?
A csö spirituális gyakorlat, a dzogcsen fontos része, amelyet elsősorban a tibeti buddhizmus nyingma és kagyu iskoláiban végeznek. Az "Egó végső átvágása" néven is ismert gyakorlatok a Prajñāpāramitā vagy a "Bölcsesség tökéletességének" szútrain alapulnak, amelyek részletesen kifejtik a buddhista filozófia üresség fogalmát.
Célja, a végső megszabadulás
A chöd szertartás minden ragaszkodás elvágásának, a testtől való megszabadulásnak, a végső felajánlásnak misztikus szertartása. Vajrayogini kulcsfontosságú alak a Chöd gyakorlatában, ahol megjelenik a Kālikā (khros ma nag mo ) vagy a Vajravārāhī (rdo rje phag mo ) formájában. A hagyományos kolostori rendszeren kívüli, "mágikus jógi" gyakorlatokról van szó.
Chöpen: díszes brokát szárny
Mindenféle damarut hagyományosan felszerelnek egy hosszú szárnyakkal vagy farokkal, úgynevezett chöpen-nel. A chöpen-t a dob fogantyújának végéhez erősítik úgy, hogy hullámzó mozgást végezzen, amikor a dobon játszik valaki. Leggyakrabban brokátból vagy selyemből készül, a tantrikus elemek színeivel.
Kisebb damaru esetében a chöpen általában díszítés nélküli, de a chöd damaru esetében gyakran díszesebb, hímzett, vagy kis fém amulettek is lóghatnak róla. Egyes, különlegesen kidolgozott templomi csö dobon csiszolt ezüst tükör vagy melong, kis harangkészlet, tigrisbőr szíjak, kagylók, egy vagy több drágakő dzi gyöngy is megtalálható.