A tibeti hangtálak megszólaltatása mindig különleges élmény, sokszor látjuk itt a boltban. Leírhatatlan öröm és kíváncsiság, belső figyelem ömlik el az arcokon, amikor fülelnek figyelnek, amikor először szólal meg valaki tenyerén a hangtál. De mindig felmerül egy csipet aggodalom: jól csinálom?


Mi tartjuk Magyarországon folyamatosan a , minden méretből van folyamatosan. De felmerült egy olyan probléma, amire most sikerült egy jó megoldást találnunk. A kisebb hangtálak megszólaltatásához a bőrrel bevont keményfa bot mellett egy olyan új eszközt fejlesztettek ki számunkra, amivel a kezdő hangtál használók is jól boldogulnak, illetve még különlegesebb, mélyebb élményt lehet vele megtapasztalni.


Egy olyan megalkotása volt a cél, amivel a hangtál minden irányból ütve ugyanazt a hangot adja, amivel mindenki jól tudja csinálni.


Fontos, hogy az ütőnek ne legyen "saját hangja". A fa bot, ahogy a fém tálhoz ütődik, egy külön, élesebb hangot ad, így a fém hangja mellett a fa hangja is szól. A klasszikus gongütők filcgolyó feje elnyeli az ütés hangját, így mélyebb, bársonyosabb, teltebb hanghatás érhető el vele. A nagy ütőknek azonban van egy hibája, a fél kiló alatti kis tálak szinte elrepülnek a helyükről, ha ezzel ütik meg őket.


Kellett tehát olyan ütő, ami rugalmas, de nem túl puha.

Ezt a kézműves ütőt nekünk fejlesztette ki a készítő: a nyél válogatott gyertyánfából készült, vékonyan lakkozva. Ez a finom réteg biztosítja az ütő kényelmes és csúszásmentes fogását, valamint megóvja a fát. Erre kerül a speciális keménygumi mag, ami kellő rugalmasságot biztosít az ütéseknél. Erre került még egy tibeti vörös réteg, mivel a gumi közvetlenül fémmel érintkezve zavaróan csattogó, koppanó hangot adna. 


Minden fejre kézzel, hagyományos nemezelési eljárással kerül fel több rétegben a gyapjú. Száradás után a lehető legpontosabban illeszkedik a gömb felületre, kopásállósága magas. A fej és a nyél rögzítéséhez használt ragasztóanyag kötés után is rugalmas marad, így az ütőn keresztül a kezet a legminimálisabb visszaütés éri. 


Ezt az ütő a kezdő hangtálhasználóknak is kellemes.

Bármely irányból, szögből ütjük meg a tálat, így  nem lehet "túlütni", illetve ezzel nem lesznek félresikerült hangok. Ez különösen egy elmélyült meditáció alatt lehet előnyös, mert nem zökkent ki.


A hangtál hatása is bővíthető más megszólaltatással


Fizikai oldalról: olyan rezgést hoz létre a tál falán, amivel a mélyebb, teljesebb felhangokat is ki lehet élvezni. Mivel az ütő nem, vagy csak kis mértékben pattan vissza, a keltett lökéshullánok, hangok nagyobb spektruma juthat el hozzánk.

Spirituális oldalról: A hangtál a tér, az ütő az erő. Ha a tér maximálisan megkapja az energiát, ami kell a rezgéshez, de nem zavarja be a reakció (az ütés hangja) akkor szabadabban tud áramlani. A rövidebben tartó, éles csengés helyett egy hosszabb lefutású energia jut el hozzánk, még egy picike tálból is.



Az eddig használt bőrrel bevont , dörzsfák viszont másban jók: 

ezekkel nem csak ütni, hanem körkörösen rezgetni, búgatni, énekeltetni is lehet ezeket a tálakat. Egész más, kitartott, lebegő hangtartományok szólaltathatók meg így. Az a javaslatunk, hogy mind a két ütőt próbáljuk ki, mert ugyanabból a tálból más és más hangot lehet vele elővarázsolni.