A használata nem csak a meditációra korlátozódik, hanem számos célra használható: zeneterápia, jóga, hanggyógyászat, tértisztítási szertartások. A megszólaltatása is többféle: lehet ütővel megütni, illetve dörzsölésel búgatni, zengetni.

Ha a peremet egy párnázott ütővel megütjük, az "szóló csengést" ad, olyan hangot hoz létre, amely három harmóniával rendelkezik: az első az "alapvető frekvencia", míg a másik kettőt másodlagos és harmadlagos felhangnak nevezzük. Ez abból adódik, hogy az ütés ereje körkörösen rezeg, és amikor körbe ér a tálon, akkor a már rezgő felületnek adja tovább újra a zengést, igy akár egy speciális interferencia is létrejöhet, aminek a zengése minden tál sajátosága, ettől különböznek. A hangzás persze függ a tál anyagától, súlyától, a fal vastagságától és a kovácsolásának módjától is.


A folytonos "éneklő, búgató" hangzás úgy jön létre, hogy a peremet egy ütővel lassú, körkörös mozgással rezgésbe hozzák. Ekkor hosszan ad hangot a tál, és ha eltaláljuk a mozgás erejét és gyorsaságát, akár percekig, órákig is lehet vele folyamatos hangot kiadni.


A hangtál különleges egyéniséggel bír, minden darab más: akár antik, akár új, olyan egyedülálló és erőteljes energiát képes közvetíteni, amit számtalan generáció használ évszázadok óta. Mivel egy hangtál sokáig szolgálja a gazdáit, nagyon személyes tárgy. Akinek van, az azt mondja, hogy jobban kötődik hozzá, mint gondolta volna.

10 érdekesség a hangtálakról


1.

Nem meglepő, hogy meditációra használják, mivel a hangtál hangja "a tudat megtisztítását" hozza létre ... sőt, számos neurológiai kísérlet bizonyítékot szolgáltat arra nézve, hogy az agyhullámok megváltoznak a nyugtató hangra.


2.

A hangtál előállításához többféle fém ötvözetét használják. A hagyományos bronz buddhista hangtálak többnyire több különböző fémből ötvözött bronzból vannak, az elsődleges összetevő pedig tiszta réz. Néhány más országban, például Japánban, más az összetevők receptje. A hangtál készítésének titka készítői dinasztiák során maradt fent. Hangtál persze készülhet más anyagból is, kristályból, alumíniumból stb.


3.

Ami az eredetét illeti, a buddhista kb. 3000 éves; de nincs, vagy nem maradt fent olyan hagyományos irodalom, amely részletesen tárgyalná a témát a kezdetektől. Nem tudjuk, hogy Buddha használt-e hangtálat, valószínű, hogy a hangtál használata a buddhizmushoz csak később tartozott hozzá. Harangokat, gongokat azonban már Buddha előtt is használtak, amióta a fémművesség elég fejlett lett ahhoz, hogy ilyen precíz dolgot készíthessenek.


4.

A létrehozott hangok attól függenek, hogy milyen típusú fémeket használnak fel a hangtál készítésekor. A réznek az egyik legtisztább hangja, és egészen tiszta "csengetést" produkál, de csak akkor, ha megfelelően ötvözik más anyagokkal. A hangtál pontos összetétele a készítő műhelyek titka, vannak 3-7-12, sőt állítólag ennél több fémből készített tálak is.


5.

A olyan hangtálakat használ, amelyek az kezelendő ember testén vannak elhelyezve, és gyengéden ütik, dörzsölik. Az egészen nagy hangtálaknál néha bele is állítják a pácienst, hogy a tál rezgése az egész testet átjárja. Érdekesség, hogy a világ legnagyobb hangtálja akkora, hogy egy függőágban fekszenek főléje és egy külön megütőszerkezete van. A hangtál által létrehozott hangok segítenek az ellazulásban és a gyógyító, kellemes állapot elérésében.


6.

A hagyományos kézművesek a hangtálakat kézzel kalapálják ki, a díszítés is kézzel készül (ha van rajta). Egy másik módszer, a gépi esztergálás, ami nyilván gyorsabb, de ebben az esetben pont az "egyénisége" vész el a hangtálnak a sorozatgyártás miatt. Mégis sokan szeretik ezeket a tálakat is, nem utolsósorban az olcsóbb áruk miatt.


7.

A hangtálnak megváltozhat a hangja, ha nagyobb, rossz ütés éri, például leejtik. Deformálódhat, meg is repedhet, ezért nagyon finoman kell vele bánni. A hangtál legkényesebb pontja a pereme, a készítők is ennek a megmunkálásával töltik el a legtöbb időt. Ha a tál pereme megsérül, kicsorbul, vagy bereped, a hangtál használhatatlanná válik.    


8.

Díszítése befolyásolja a hangtál minőségét, de hagyományosan a kezelésre használtak simák, nincs rajtuk se vésett, de maratott díszítés. Ezeknek inkább esztétikai jelentősége van, bár többen azt vallják, hogy a hangok erejéhez a mantrák rezgése többletet ad. Lehet, hogy így van.


9.

A hangtál hangja nagyon nagy hidegben és melegben is változhat, ahogy a fém hőhatásra tágul, épp ezért hangterápia előtt, a hangtálakat egy ideig hagyják akklimatizálódni, vagyis felvenni a helyiség hőmérsékletét, ha kintről mondjuk a hidegből hozzák be télen. (Ez egyébként minden fém hangszer megszólaltatására igaz, a gitár húrjától a trombitáig.)


10.

A személyes hangtál megtalálásához sok hangtál kell. Ha egy tálat keresünk, akkor is érdemes hangmélységenként 15-20 különböző hangszínű tál hangját megérezni, melyik szólít meg belülről... Ha pedig egy szettet akarunk több tálból összeállítani, akkor hangmélységenként kell legalább 10-15, azaz 50-90 kiválasztott tálat kell összenézni hogy meglegyen a vágyott harmónia.


Végül egy fontos információ: mivel a a laikusok számára nehezen összehasonlíthatók, így páran azzal a trükkel élnek, hogy szemrevaló tálakat feláraznak a duplájára, majd engednek 40%-ot. Ne dőljünk be ennek. A hangtál árát elsősorban a súlya határozza meg. A hangtál választáshoz nagy és minőségi választék kell és tudni a súlyra vetített pontosan megállapított árat.