Érdekességek a maláról

A mála a meditáció gyakorlásánál használatos számláló eszköz. Általában 108 szemből áll, és egy végső, nagyobb szemből, amit buddhagyöngynek, guruszemnek és sztúpának hívnak. Gyakran láthatunk olyan málákat, melyek további 3, a többitől eltérő szemet is tartalmaznak. Ezek a szemek 4, 27 szemes részre osztják a málát.  A 108 szem jelképezi a 100 békés és erőteljesen védelmező aspektust a közteslétben (bardo) valamint a nyolcféle tudatosságot.

A buddhagyöngy testesíti meg a megvilágosodást.  A buddhagyöngy rész is gyakran 3 részből áll, ami a három buddhaállapotot szimbolizálja (múlt, jelen és eljövendő buddhák) ha pedig két részből áll, akkor a gömbölyű rész a (az ürességet tapasztaló bölcsesség) és a henger alakú rész (maga az üresség). Ez a kis henger alakú rész Buddha megvilágosodás sztúpáját formázza.

 A mála használata - jobb, vagy bal kéz?

Hagyományosan a meditáció során a bal hüvelykujjunkkal mozgatjuk a szemeket.  Amikor a buddhagyöngyhöz érünk, új kört kezdve, akkor megfordítjuk a málát a másik irányba. Ez annak a jelképe, hogy a bódhiszattva mindig megfordul, mikor eléri a megvilágosodást és visszatér a feltételekhez kötött világba, hogy hasznára legyen minden lénynek a megvilágosodás felé vezetve őket.

A thankákon a Buddhák a málát gyakran a jobb kezükben tartják, mert a jobb kéz az aktivitást, a módszereket képviseli. Így tesz Csenrézi (Avalokitesvára) is, jobb kezében kristálymálát forgat. Számos erőteljes védelmező aspektus van, mit például Hatkarú Mahakála, akik koponyából fűzött málát viselnek. Lényeges, hogy a gyakorláshoz használt málát megáldassuk egy lámával.

 A számláló szerepe

 Néha két számláló is helyet kap a málán, egy rövid zsinórból és a ráfűzött apró gyűrűkből állnak. Az egyik dordzséval, a másik csengővel díszített többnyire.  Ezek plusz segítségként szolgálnak az elmondott mantrák számolásában, mivel minden kör után áttolunk egy gyűrűt a zsinór másik végére.

Egyéb mála fajták

Két további málatípust is használnak a Gyémánt Út alapgyakorlataihoz (Ngöndro). Hogy hatékonyan eltávolíthassuk a tudat fátylait és hasznos benyomásokat gyűjtsünk minden alapgyakorlat során 111 111 ismétlést kell elvégezni, amihez néha a 111 szemű speciális málát használnak, hogy könnyebbé tegyék a pontos számolást.

Továbbá használatos még a kézi mála, vagy csuklómála ami 27 szemből és egy buddhagyöngyből áll ez különösen a 4 alapgyakorlat első felénél, a leborulásoknál használatos.

A mála anyaga

A málák gyakran lótusz szemekből készülnek. Ez azt szimbolizálja, hogy egy olyan gyönyörű virág, mint a lótusz kinő az iszapból és úgy jelenik meg, mint az öt buddhabölcsesség, amikor az öt fő zavaró érzelem (harag, büszkeség, ragaszkodás, féltékenység és nemtudás) átalakul.

 A lótuszszemekből, vagy a bódhifa terméséből készült málákat nagyon hatékonynak tartják az áldás megtartásában.

 Vannak persze olyan málák, melyek szantálfából, vagy épp különféle féldrágakövekből készülnek, sőt, vannak drágakövekből készült málák is, melyek Guru Rinpocse szerint a legerőteljesebbek. ( Ilyen például Narópa rubinmálája, amit Marpának ajándékozott.)  A csontból készült málák a feltételekhez kötött lét múlandóságát szimbolizálják.

Buddhaaktivitások és málák

A mantrákat azért használjuk, hogy a négyféle megvilágosodott aktivitást –a lenyugtató, gazdagító, elkápráztató és védelmező – beteljesítsük.

A békés buddhaaspektusokhoz kapcsolódó gyakorlatokhoz általában kristály, gyöngy, gyöngyház, fehér lótuszmag, holdkő, vagy kagylóhéj malát használunk. A szemeknek mindig világosnak, vagy éppen fehérnek kell lenniük.

A gazdagító buddhaaktivitáshoz arany, ezüst, bronz, réz, bódhi, vagy lótuszmag malát használnak.

Az elkápráztató típusú gyakorlatokhoz vörös korall, vörös karneol, vörös szantálfa vagy sáfrányillatú vörösfát, rózsafát használnak.

Az erőteljesen védelmező gyakorlatoknál általában rudráksa magok,  állati (esetleg emberi) csont és fém málák a jellemzőek.

Dordzse Págmo Vörös Bölcsesség, Vadzsraváhari) esetében vörös korallt, vagy karneolt, Gyógyító Buddhánál lápis lazulit, Zöld Táránál pedig türkizt használnak. A bódhimag, a lótusz és a szantál általában minden gyakorlathoz kedvező. Az emberi és állati csontból készült malákat inkább a megvalósított jógik használják a csontból készült rituális tárgyaknak tulajdonított karmikus hatások miatt.

(a cikk Sherab Gyalcen Rinpoche tanítása nyomán készült )

 

A mala használata

A buddhista mala egy meditációs eszköz mely nagyon sok funkcióval rendelkezik.

Az egyik rendeltetése hogy a mantrarecitációs vizualizációs gyakorlatok folyamán lefoglalja a kezünket, ezáltal a hétköznapi profán cselekedetünket, megvilágosodott buddhatevékenységgé változtatva. Így bekapcsolja a szent tevékenységbe a testünket is. Miközben mutató és hüvelyk ujjunk, vagy középső és hüvelykujjunk (ilyenkor a mutató ujjunkhoz nem érhet a mala) között tartjuk bal kézben a málánkat, óramutató járásával megegyező irányba elkezdjük hajtani a gyöngyöket a hüvelykujjunkkal. Eközben összpontosítunk a mantra jelentésére, ismételjük a mantránkat, (egy gyöngy egy mantra) gyöngyönként haladva előre a füzéren.

Másik fontos tulajdonsága legfőképp azoknak a máláknak amelyek meg vannak áldatva egy kolostorvezető lámával, vagy pedig már nagyon sok gyógyító mantrát hajtottak végre vele, hogyha valaki éppen rosszul van a környezetünkben és ráhelyezzük a testére, akkor az jobban lesz. Ha van valami betegsége is akkor az azonnal gyógyulásnak indulhat mindenféle előzetes hit gyakorlás nélkül. A számlálást mindig a Guru gyöngy előtti gyöngynél kezdjük és órajárással megegyezően (a bön praxisokban ellentétesen) haladva, mikor elérkezünk újra a Guru gyöngyhöz akkor a hüvelykujjunkkal alányúlva fordítunk az irányon és visszafelé haladunk. Soha nem lépünk át ujjainkkal a fő gyöngyön mert az a megvilágosodott Guru állapotot szimbolizálja a tudatunk tiszta természetét. A másik ok amiért nem lépünk át rajta , hogy amikor a megvilágosodást elérte a bodhiszattva mindig visszafordul a lények felé segíteni rajtuk is. Ezt is szimbolizálhatja ez a cselekvés.

A legjobb motiváció a mala használat közben hogy mindig amikor elérjük a 108-adik gyöngyöt, akkor mélyen átérezzük hogy ezáltal elértük a megvilágosodást is. Ilyen módon mikor visszafelé haladunk a golyók morzsolgatásában, már azzal a tudattal folytatjuk hogy nemes bodhiszattvákként a lények javára ismételjük a mantránkat. Ez erősíti a bodhicsittát a megvilágosodástudatot.

Négy buddhatevékenységet különböztetünk meg. Az első ezek közül a békítő/gyógyító. Ezekhez fából és magvakból készült mala javasolt. És a mutató és hüvelykujj között végrehajtott számlálás. A második a gazdagító bőséghozó tevékenység amihez különböző drágakőből készült malák valamelyike a megfelelő, a legjobb ebből is az arany és nemesebb kövek. Ennél a tevékenységnél a középső és a hüvelykujj között használjuk a malát. A harmadik az uralom alá hajtó,meghatalmazó és leigázó tevékenység melyhez a vörös korall mala a legajánlottabb. Ehhez a gyűrűsujj és a hüvelykujj között hajtjuk a malát. A negyedik az erőteljes haragvó védelmező tevékenység amihez türkiz vagy rücskös rudraksha malát alkalmazunk. Ennél a fajta gyakorlásnál a kisujj és a hüvelykujj között használjuk a malát.

Minden mala használatra azonban jellemző hogy a saját tanítónktól szükséges áldást kapni rá vagy saját magunk is felszentelhetjük a malánkat. Ha nincs erre megfelelő tanító a közelünkben, akkor magunk végezzük a malánk felszentelését bármilyen használat előtt. A következőképpen: Fogjuk mindkét kezünkbe malánkat és 108 szor recitáljuk a következő felszentelő mantrát ami nem más mint a függőségből való keletkezés ősi áldó mantrája: OM YE DHARMA HETU PRABHAVA HETUNTE KHEN TATHAGATO HAYA VATET TE KHEN CAYO NIRODHA EVAM VADI MAHA SHRAMANAYE SZVAHA. Amikor ezzel végeztünk fújjuk a mantra erejét a kezünkben tartott malára dörzsöljük azt össze a tenyerünkben, majd emeljük a fejünk fölé mindkét kezünkkel és lássuk amint kimondjuk az OM szótagot az megáldódik minden Buddha testének fehér áldásfényével. Amikor ezután a torkunkhoz emeljük és kimondjuk az AH szótagot, az megszentelődik minden Buddha vörös beszéd áldásával. Ezután mikor a szívünk elé húzzuk és kimondjuk a HUM szótagot, a mala megáldódik minden Buddha megvilágosodott (sötétkék fényével) tudatával. Ezt a rövid felszentelő szertartást csak egyszer kell elvégezni minden új mala használat előtt. A 108 szemes mala 100 szeme a bennünk rejlő ősi tiszta 100 békés és haragvó istenséget szimbolizálja, a 8 as szám meg a megvilágosodásunk előtti nyolc bodhiszattva szintet. De a 27 szemes csukló mala is ugyanilyen hatékonyan alkalmazható. Mert ha 27 szemes malánk van fontos tudnunk hogy 4 x 27 az 108. Tehát a 108 as mala lehetőségeit az olcsóbb 27 szemes mala is magában rejti.