Buddhista tudástár

Samantabhadra jelentése, avagy az egyetemes jóság Buddhája

Samantabhadra jelentése, avagy az egyetemes jóság Buddhája

Különleges, nagyon sokrétű szimbolikával bíró ábrázolás. A tibeti buddhizmus nyingma iskolájában Szamantabhadrát tekintik a legősibb Buddhának. 

Samantabhadra, vagy más néven Buddha és Shakti

A buddhizmusban tisztelt alak, akit az egyetemes jóság megtestesítőjeként, valamint a gyakorlás és a meditáció útmutatójaként tartanak számon.

Égkék színű buddhaként ábrázolják, aki a hatalmas térben ül, és szivárványfény aurája veszi körül. Teljesen meztelen, ami azt jelenti, hogy nem szennyezi a fogalom nyoma. Társával egyesülésben ül, ami a tantrikus tanításokban azt jelenti, hogy nincs elválasztás.

Neve, tibetiül Kuntuzangpo, szanszkritul Samantabhadra azt jelenti, hogy „mindig jó”, „mindig jó” vagy „változatlan jóság”. Ez azt jelenti, hogy az alapvető jóság a végső természetünk.

Samantabhadra a tibeti buddhizmusban Adi-Buddhaként ismert, méghozzá egy rendkívül különleges helyzetben ábrázolva, amikor is a yab-yum egyesülésben jelenik meg hitvesével, Samantabhadrīval. (Shaktival) A női energia megtestesítőjével.

Samantabhadra szerepe a buddhizmusban

Samantabhadra híres a gyakorláshoz és a meditációhoz való kapcsolódásáról. Az "Egyetemesen Érdemes" vagy "Egyetemes Erény" néven is ismert.

Szamantabhadrát a mahájána buddhizmusban ritkán jelenik meg egyedül, a leggyakrabban a Sákjamuni-háromságban ábrázolják Sákjamuni Buddhával és Mandzsusrí bodhiszattvával együtt. Ő a Lótusz szútra patrónusa is.

Samantabhadra ábrázolásának titkos részletei

Samantabhadra ábrázolása kultúránként és hagyományonként eltérő. A legtöbb ábrázoláson királyi ruhába öltözött bodhiszattvaként látható, aki egy lótuszleveles "napernyőt" tart, és egy hat agyarú elefántot lovagol. Ezek az agyarak a hat buddhista érzékszervet - fül, szem, orr, nyelv, test és elme - szimbolizálják.

A Vajrayana vagy ezoterikus buddhizmusban és a tibeti buddhizmus legtöbb iskolájában Szamantabhadrát inkább Buddhaként, mint bodhiszattvaként ábrázolják. A tibeti buddhizmus egyes hagyományaiban úgy tisztelik, mint az Ősi Buddhát.

Samantabhadra megjelenítése a buddhista szútrákban

Samantabhadra a különböző buddhista szútrák számos fejezetében megjelenik. A Lótusz-szútrában hosszan leírják őt az utószóban, amelyet Samantabhadra meditációs szútrának neveznek. Ez a szútra különös részletességgel foglalkozik a bódhiszattva megjelenítésével és a neki való odaadás erényeivel.

A Gandavjuha-szútrában Samantabhadra kulcsfigura. Itt a tanítványt, Szudhanát tanítja a bölcsességről, amely csak minden érző lény érdekében létezik.

 

Samantabhadra a kelet-ázsiai buddhizmusban

A kelet-ázsiai buddhizmusban Samantabhadra központi alak. Gyakran ábrázolják őt egy szentháromságban, Shakyamuni jobb oldalán, egy fehér elefánton ülve.

A Vajrayana vagy ezoterikus buddhizmusban Szamantabhadrát Vairocana, a kozmikus Buddha megnyilvánulásának tekintik. Fő szentélye Ratnapurában található, ahol évente fesztivált tartanak a tiszteletére.

A tibeti buddhizmus nyingma iskolájában Szamantabhadrát ős-Buddhának tekintik, aki a szarma hagyományok szerint Vajradharához hasonló státuszú. Számos tibeti hagyományban Szamantabhadrát tartják a legősibb Buddhának.

Samantabhadra szobor: az Ős-Buddha, aki hitvesével egyesül

A tibeti buddhizmus nyingma iskolájában Szamantabhadrát tekintik a legősibb Buddhának. Ezekben a hagyományokban őt a yab-yum egyesülésben ábrázolják a hitvesével, Samantabhhadrīval. Ez a tudatosság és az üresség, a látható természet és az üresség egysége, a természetes tisztaság egyesülése a szüntelen együttérzéssel.

Samantabhadra szobrai világszerte ismertek. Az egyetemes jóságát jelképezik, és Buddha tanításaira és fogadalmaira emlékeztetnek.

 

Astraios