"kérdés: – Ha az álomhoz hasonlóan az ébrenlétben is minden esetben csak tudat van, akkor miért nem látjuk be, hogy csak tudatról van szó, ahogyan ezt az álom esetében (belátjuk)?
válasz: – Mindazok belátják, akik a valóság tudása révén felébredtek. Ahogy az álomban nem születik meg ez a belátás, csakis az ébrenlétben, ugyanígy nem születik meg azokban, akik a valóság tudása által még nem ébredtek fel, csakis azokban, akik a valóság tudása által már felébredtek…"
(részlet a könyvből)
A végtelenül színes buddhista hagyomány négy filozófiai iskolája egyikének, a jógácsára tanításainak alapjául szolgáló szútrák avatott fordítását, eme iskola kialakulásának és fejlődésének történetét, tantételeinek hozzáértő magyarázatát tartalmazó könyvet forgathat most a kedves olvasó. Az iskola, mely csittamátra, vidzsnyánaváda, nirálambanaváda és vidzsnyaptimátra néven egyaránt ismeretes, az i.sz. 2-3. század környékén vált önállóvá, s a 4-7. századokban élte virágkorát, a későbbiekben meghatározó szerepet töltve be a kínai és tibeti buddhizmus kialakulásában is.